עשרת הטיפים הראשונים והחשובים ,בעת פתיחת אתר סחר אלקטרוני

בחרתם להקים חנות מקוונת, למכור את המוצרים שלכם , הן בשוק המקומי והן בשוק העולמי, טיפים אלה יעזרו לכם לגבש אסטרטגיה יעילה,לתכנן את הצעדים , לתעל את התקציב ובעיקר, לעזור לכם להימנע מטעויות של אחרים.

1.      מיקוד. המילה מיקוד בעצם היא ראשי תיבות: מטרה, יעדים, קהל ודרך. אם תפעלו על פי מפתח זה, סיכויי ההצלחה של האתר שלכם יעלו בצורה משמעותית.

2.      מטרות. תגדירו מטרה כמותית. במקום לומר, רוצה למכור כמה שיותר או רוצה להיות האתר הכי גדול בתחום, תנסחו מטרה פשוטה וברורה: רוצה למכור 10000 יחידות בחודש, ככה אהיה האתר הכי גדול בתחום כיוון שהמתחרה מוכר 5000 יחידות וכו'.

3.      יעדים. היעדים הם השלבים השונים , אשר הגעה אליהם תסייע להגיע למטרה שאותה הצבתם בסעיף 2. מכירה של 500 יחידות או שת"פ עם חברה אסטרטגית בתחום הינם דוגמאות ליעדים.

4.      הגדרת המוצר והלקוחות- קהל. אתם אולי יודעים מה המוצר שלכם מציע ללקוחות, אך עליכם להכיר את סוגי הלקוחות השונים, הצרכים של אותו  לקוח ואיזה ערך מוסף אותו לקוח מחפש. אם תגדירו את קהל הלקוחות שלכם כ" כולם" תבזבזו את התקציב שלכם וכך תפחיתו בצורה משמעותית את סיכויי ההצלחה שלכם. לעומת זאת, אם אתם מכירים את קהל היעד שלכם לדוג, משפחות עם ילדים בחוף המזרחי בארה"ב, הפעילות  השיווקית תהיה הרבה יותר יעילה.

5.      דרך- האסטרטגיה השיווקית והתוכנית העסקית. לא מעט בעלי אתרים מעלים אתר לאוויר, " בוא ננסה, נשים קצת כסף בכמה ערוצי שיווק ונראה מה הוא יודע להביא". זאת הסיבה מספר אחת לכך שתקציבי שיווק רבים נגמרים בערוצים לא נכונים, או בפעילות לא נכונה בערוצים חשובים כמו קישורים בגוגל, פייסבוק ועוד. כבעלי עסקים אשר מתכננים לפתוח חנות ברחוב, קניון, מרכז מסחרי וכו' סביר שתעשו תוכנית עסקית  על מנת להצליח עם ההשקעה שלכם. ובכן הפעילות באתר סחר אינה שונה, רק הקהל נמצא בכל מקום ובכל זמן. תבחרו את הערוצים שלכם בקפידה, ותמדדו כל ערוץ בנפרד. אחד היתרנות של אתר סחר אלקטרוני שבניגוד לעולם המסורתי, אצלנו , הכל מדיד! כמה אנשים נכנסו לחנות, כמה קנו, איזה מוצרים ראו ועוד. האסטרטגיה השיווקית צריכה לחבר בין: המטרות , היעדים, הקהל והמסגרת התקציבית הכוללת שלכם.

6.      תמהיל מוצרים, מכיוון שכבר הגדרתם את סוגי הלקוחות ואת הצרכים השונים, עליכם לנהל תמהיל מוצרים אשר ייתן מענה לצורך לכל גולש אשר יגיע לחנות. אם בחרתם למכור מוצרים בטווחי מחירים: יקר בינוני וזול, בעת פריסת המוצרים באתר, תציגו מגוון, על מנת שכל קונה ימצא בקלות!! את אשר הוא רוצה.

7.      שיטת מכירה. במסחר אלקטרוני יש מספר שיטות מכירה שונות, רגילה, קבוצתית, אישית מכרזים, קופונים ועוד. את השיטה אתם צריכים לחבר לאסטרטגיה הכללית של האתר, שכן אם בחרתם להיכנס בתקציב נמוך, מכירה קבוצתית אשר אמורה לייצר רעש , לא תהיה כלי יעיל עבורכם,לפחות לא בשלב הראשון. שיטת המכירה צריה להיות מותאמת ליכולות הטכניות של האתר והיקף הגולשים אותם אתם מתכננים לגייס.

8.      שיווק בשישה ערוצים שונים בו זמנית. בניגוד לעולם המסורתי שבו נהוג לפעול בערוץ אחד ולאחר מכן לפעול באחר, בעולם הסחר האלקטרוני ועל מנת להגדיל את סיכויי המכירה שלנו, עלינו לפעול במינימום שישה ערוצים שונים בו זמנית: אפיליאייט, הערוץ המשמעותי ביותר בכל הקשור לשוק העולמי, שיווק במדיה חברתית, קידום אורגני, ערוצי פרסום שונים, שת"פ  עם גורמים בתעשיה, פעילות בזירות מסחר כמו וואלה שופס בארץ, איביי אמזון בחול, מכירה לחנויות נוספות ועוד. כל חנות/ מוצר/ שירות יקבלו תגובה שונה בכל אחד מהערוצים, אך כדי להימנע ממצב שבו הפעילות בקידום האורגני תפגע במדיה החברתית, או בחנות באיביי יש צורך לסנכרן בין כל הערוצים השונים. אסטרטגיה שיווקית כבר אמרנו?.

9.      מדידה. בעולם הסחר אלקטרוני, הכל מדיד, ולכן כדאי למדוד ובעיקר ללמוד ולנתח את התוצאות. אם ביקשתם בתחילת הדרך לפנות לקהל (יקר, בינוני וזול) וגיליתם שהקהל מחפש בעיקר את המוצרים היקרים, ייתכן ותאלצו לשנות את התמהיל, להחליף מוצרים זולים במוצרים יקרים  או להיפך. בסופו של דבר, חנות סחר היא עסק לכל דבר. אתם תרצו להחזיר את ההשקעה שלכם ובעיקר להרוויח. המדידה של יחסי ההמרה השונים, כמות הגולשים באתר, כמות המבקרים בקטגוריות השונות, תאפשר לכם לקבל החלטות בצורה מושכלת ביותר.

10. למידה. בניהול מסחר אלקטרוני יש צורך לעמוד בכ 150 משימות שונות בו זמנית. ניהול, שיווק, פרסום, תמחור, תפעול, לוגיסטיקה ועוד.  תלמדו את התחום לפני הקמת האתר, אך בעיקר תוך כדי. אין מחיר לניסיון. מה שתדעו בתחילת הדרך יהיה שונה  מהתובנות שיהיו לכם לאחר שישה חודשים. ישנם ימי עיון, קורסים וכן גם הספר ,ניהול מסחר אלקטרוני, המדריך המלא,  אשר מיועדים  לתת לכם את הכלים ואת ההכוונה הנדרשת על מנת שתוכלו למנף את האתר ולמכור דרך האינטרנט.
.
שלכם
גיא טל